Om dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen permanent te verbeteren, gebruiken (de)centrale overheden de Plan-Do-Check-Act-cyclus. Daarmee kunnen kleine knelpunten snel worden geïnventariseerd en opgelost door professionals in de uitvoering. Via verschillende tools kan de beoordeling van de dienstverlening door de gemeente in beeld worden gebracht en op basis daarvan verder worden verbeterd. Indien knelpunten een gevolg zijn van eerder geformuleerd beleid en regelgeving, dienen deze te worden doorgegeven aan de afdeling die verantwoordelijk is voor het opstellen en implementeren van beleid en regelgeving.
Optimaliseren dienstverlening
Handige tools bij het optimaliseren van dienstverlening zijn:
- Bewijs van Goede Dienst.
- Beste practices van Goed Opgelost! (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties).
- Benchmarking (via o.a. www.waarstaatjegemeente.nl).
- Klanttevredenheidsonderzoeken (o.a. de Ondernemerspeiling).
Achtergrondinformatie behorend bij deze stap in het beleidsproces:
- Publicatie 'Dienstverlening van de toekomst' (Vereniging van Gemeentesecretarissen & Vereniging voor Bestuurskunde).
- Publicatie 'Dienstverlening draait om mensen' (VNG).